Sivut

sunnuntai 7. elokuuta 2016

Suunnitteletko nopeasti vai äkkiä?

Olen urani aikana kuullut lukemattomia kertoja seuraavan lauseen: "Äkkiähän sulta semmoinen syntyy".
Sinänsä se on kai kohteliaisuutena tarkoitettu, mutta silti jotenkin harmittava.

Moni ei tiedä mitä kaikkia työvaiheita ammattimaisesti tehtyihin teoksiin tai muuhun työn tulokseen kuuluu.

Tässä esimerkkinä uniikkikortti, joita olen viime vuosina tehnyt. Ensi silmäyksellä se on jollekin "vain" kukkakortti.


Maallikko voisi äkkiä sanoa huitaisevansa samanlaisen milloin tahansa. Tehkööt jos osaa! Tosin toisen suunnittelemaa mallia ei automaattisesti saakaan kopioida, se on aina hyvä muistaa.

Tätä sarjaa varten olen miettinyt aiheen, materiaalit, hankkinut sopivat kartongit ja liimat. Lopputuloshan ei saa aaltoilla eikä irrota pohjasta itsekseen eivätkä värit heti haalistua.

Sitten olen tehnyt struktuuria kartongille käyttäen sopiviksi katsomiani värejä tai siveltimiä. Sen jälkeen olen leikannut huolella erimuotoisia maljakoita ja ruukkuja tästä stuktuuriarkista.

Toisille arkeille olen maalannut kalligrafian tyyliin kasveja, erilaisia ja erivärisiä. Sitten olen liimannut niiden seuraksi sopivia maljakoita valikoimastani. Lisäksi olen työstänyt värikynillä sekä maljakoita että kasveja, terästäen jotain kuvioita parhaaksi katsomallani tavalla. Värikynät, joita käytän, olen vuosien saatossa todennut kaikin puolin sopiviksi käsialaani.

Nämä arkit olen leikannut korttipohjaa varten oikeaan kokoon ja liimannut ne siihen. Sitten vielä signeeraus. (Vuosienkaan jälkeen en osaa signeerata töitäni rutiininomaisesti, vaan mietin huolella sopivan paikan, kynän sävyn ja terän vahvuuden).

Tässä siis suurpiirteinen kuvaus työvaiheista. Enkä edes viitsi laskea käytettyjä tunteja, vaikka nopea olenkin. Korttihan se vain on.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti