Sivut

sunnuntai 30. lokakuuta 2016

Muotipiirustusta rennosti?

Laitoinpa otsikkoon tahallani kysymysmerkin. Onnistunut muotipiirustus, oli sitten kyseessä vaatesuunnittelijan luonnos tai vaikkapa kuvitus, on pitkän taustatyön tulos.
Muotipiirtäjä on tutustunut ihmisen anatomiaan, vaatteiden ja ompelutekniikan yksityiskohtiin, materiaaleihin, värioppiin, muodin ja tyylien historiaan, erilaisiin piirustustekniikoihin ja harjoitellut sekä soveltanut niitä parhaimmillaan päivittäin.

Rennoinkin piirustus, kuten tässä esimerkkini

on tehty pitemmän taustatyön tuloksena, vaikka lopputulos näyttääkin hetkessä sipaistulta.

Olen tästä aiheesta kirjoittanut aiemminkin otsikolla "Käsivarapiirtäminen ja muotipiirustus". Kun piirtäjällä on varmuus siitä mitä hän tekee, ei kynää tai rasvaliitua (kuten kuvissa yllä) liikuttaessa tarvitse jarrutella ja korjailla, peitellä epävarmuutta suttailemalla samaa kohtaa useasti tai pahimmassa tapauksessa yrittämällä pyyhkiä virhettä pois, jolloin se korostuu entisestään.
Näidenkin esimerkkien taustalla on ollut huolellisesti mietitty ja piirretty figuriini, joita teen yhtä lailla asiallisempiakin piirustuksia ja kuvituksia varten, kuten tässä kansallispukukuvitukseen:

Kansallispukukuvitusta varten olen myös pukenut figuriinin eli piirtänyt asun lyijykynällä ennen varsinaista akvarellilla maalaamista. Tuollaisen kansallispuvun piirtäminen vaatii tietenkin ensin tutustumisen puvun "oikeellisuuteen" kaikkine yksityiskohtineen ja väreineen.

Tietotekniikka aina uudistuvine ohjelmineen on monen piirtäjän mieleen, ja varsinkin vaatesuunnittelussa korjaukset on siten helppo toteuttaa. Kuvitustyössä valmistuvia töitä voi hioa ja muokata kätevästi.

Olen silti sitä mieltä, että piirtämisen harjoittelu ja työstäminen kynällä ja paperilla, kynän, liidun tai muun piirustusvälineen luisto, painon vaihtelu, paperin ja kartongin kovuuden tunteminen piirtäessä saa aikaan mahtavan yksilöllisen ihmisen käden jättämän jäljen, joka on ainutlaatuista ja arvokasta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti