Sivut

tiistai 13. joulukuuta 2016

Kierrätys ja itsenäisyyspäivä

Itsenäisyyspäivän juhlallisuudet presidentin linnassa ovat vuoden suurin ja arvokkain juhla tässä maassa. Sinne kutsutaan nykyään ihan oikeasti ansioituneita ihmisiä ja on hienoa, että veteraanit saavat viimeinkin ansaitsemaansa kunniaa. Juuri heidän takiaan meillä koko tuo hieno juhlapäivä on.

On myös hienoa, että kutsutut ovat nähneet vaivaa valmistautuessaan juhlaan ja arvostavat kunniaa, joka heille on kutsun myötä suotu.

Kauniita pukuja olikin tänä vuonna paljon. Joku sopimus TV:n selostajilla oli, ettei mitään asua moitita, joten minä hoidan nyt vähän sitä puolta.

Olen kierrätyksen kannattaja. Lapsesta asti olen virkannut ja kutonut purkamistani vanhoista villapuseroista uusia asuja sekä ommellut käytetyistä vaatteista uusia. Arkiset materiaalit olen soveltanut uusiin arkiasuihin. Jos taas olen saanut kunnian päästä juhlavampaan tilaisuuteen, olen halunnut kunnioittaa tilaisuuden teemaa ja päähenkilöitä. Paras tapa on pukeutua tilaisuuden mukaisesti eikä mainostamalla omaa ideologiaa tai tuomalla esille omaa erikoislaatuisuuttaan.

Minä en  ymmärrä kierrätysidean laajentumista vanhoihin pöytäliinoihin, videonauhoihin tai T-paidan palasiin tässä arvokkaassa juhlassa. Jos joku niitä käyttää pukuunsa, niin minun puolestani olisi voinut olla sitä mainitsematta. Jokainen voi tehdä tai teettää puvun vaikka tiskirätistä, mutta sitä käyttäisin muussa tilaisuudessa, mutten valtion päämiehen kutsumassa. Veteraanitkin olivat aikoinaan onnellisia saadessaan sotavuosien jälkeen pukeutua viimeinkin muuhun kuin vanhoista verhoista tehtyyn leninkiin tai sotilaspuvun sarkatakin aineksista tehtyyn pikkutakkiin.

Korujen suhteen olisi myös hyvä käyttää harkintaa arvokkaassa tilaisuudessa. Puu on hieno materiaali, mutta arkikorun raaka-aine. Usein vaikkapa kaunis sulkakoriste voi olla juhlavampi, tai aito kukka.

Demokratia on hyvä asia. Se ei sulje pois hyvää käytöstä eikä estetiikan tajua niiltä, joille sitä on suotu. Tässä tilanteessa veteraanit osoittivat rehellisellä tummalla puvullaan tai lottapuvulla parempaa makua kuin jotkut ekoesittelijät.

Suomen itsenäisyys on niin hieno juhla, että sen puitteissa voi kierrättää. En kuitenkaan ymmärrä niitä, jotka varta vasten teettävät suurella vaivalla iltapuvun materiaaleista, jotka eivät ole hienon käsityötaidon, hyvän suunnittelun ja hyvien raaka-aineiden tuotosta.
Ne, jotka tulevat juhlaan vuosien takainen iltapuku päällään joko uudistettuna tai sellaisenaankin ovat mielestäni ymmärtäneet parhaiten oikeanlaisen kierrätyksen idean.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti