Taitojensa puolesta ei kukaan ole koskaan täysin valmis. Uuden oppimistahan tämä elämä on koko ajan ja sitä korostan näissä kirjoituksissanikin mielelläni. Kun laadin kursseja muotipiirustusta varten, mietin miten avartaa kurssilaisten maailmaa ja antaa eväitä silloinkin, kun osanottajien taustat ovat kovin erilaisia. Teatteripuvustuksesta kiinnostunut kiinnittää huomiota eri asioihin kuin muotisuunnittelijaksi aikova, ompelija taas eniten juuri yksityiskohtiin. Taiteellinen muotipiirustus ja -kuvitus pyrkivät ilmentämään enemmänkin yleisvaikutelmaa ja dynamiikkaa.
Olen todennut, että paras tapa on edetä aina perusasioita läpi käyden. Kokenutkin saa hyvää kertausta ja voi hioa taitojaan ja ottaa vaikkapa rennosti tehden uudenlaisia kokeiluja perusasioiden pohjalta. Kollaasit ovat myös mukava tapa tehdä vapaita puvustussuunnitelmia.
Tässä tehtiin valmiiden figuriinien päälle kokeiluja muotojen ja värien vaikutuksesta. |
Vanhoja figuriineja voi kokeneempi piirtäjä käyttää kokeiluihin eri tekniikoilla. Tässä oli käytössä rasvaliitu, jolla piirsin valopöytää apuna käyttäen. |
Vaikka tämä maailma suosii digitekniikkaa, opetellessa käsivarapiirustus on se tärkein. Vaikka kuinka yrittäisit maalata tabletilla akvarellia, niin pystytkö arvioimaan sen onnistumista, jos et ole koskaan maalannut oikeilla akvarelliväreillä asianmukaisella siveltimellä kartongille?
Jos katselet vanhempia blogikirjoituksiani, niin löydät muotipiirustusaiheesta lisää.
Tästä pääset halutessasi suoraan helmikuun muotipiirustuskurssini ilmoittautumiseen Lahden Wellamo-opiston kurssille.
Samasta aiheesta kirjoitin myös Wellamo-opiston käsityöblogiin Taitavin käsin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti