Sivut

sunnuntai 11. maaliskuuta 2018

Minne ovat kadonneet somistajat?

Tavaratalot valittavat kaupankäynnin hiljentymistä. Kaupan tilastot ja uutiset sanovat, että ostajat katsovat mieluummin nettiä tilaavat sieltä.

Mitä kaupat sitten tekevät houkutellakseen asiakkaita? Useimmat eivät ainakaan somista tarpeeksi eivätkä houkuttelevasti.

Liikuttuani keskikaupungilla tulin katsoneeksi  myös näyteikkunoita. Nyt näin vain ikkunoita, joissa oli jonkin verran tarjolla olevaa tavaraa huolimattomasti esillepantuna ilman ideaa. Tyhjää pahvitaustaa näkyi jopa enemmän.

Tiedän kyllä, että oletetaan ihmisten olevan niin kiireisiä, ettei heillä ole aikaa katsella mitä liikkeiden ikkunoissa on näkyvillä ja siksi somistukseen ei enää panosteta. Maksaahan markkinointi myös rahaa.

Eivät kaikki ihmiset ole samanlaisia kiireisiä ohikulkijoita. Kyllä ohimennessäänkin tulee vilkaistua välillä sivummalle, vaikka sitten ikkunaan. Se jää mieleen. Tuolla on jotain.

Tässä tukholmalaisen liikkeen ikkunaa somistuksen ollessa vielä kunniassaan 1980-luvun lopulla.
Tyyliä ja tarjontaa monissa väreissä.
Jopa paikkakunnan suurin tavaratalo oli menneellä viikolla todella karun näköinen: Muutama hassu vaatekappale ja pari mallinukkea. Jännite ja puhutteleva sanoma puuttuivat. Kaiken lisäksi kotikaupungissani olivat juuri päättyneet Salpausselän kisat, jotka ovat samalla hiihdon maailman cup -osakilpailu. Se ei juurikaan tullut ilmi somisteista. Pari toppatakkia ei matkaajaa houkuttele, varsinkin kun jokaisessa maailman vaateliikkeen ikkunassa on talvella toppatakkeja esillä.

Olisiko turisti ohimennessään pelkän Sokos-nimen nähtyään arvannut, että kyseisessä talossa on tavaratalo, jossa myydään suuria valikoimia laatutavaraa ja vaatetta, ja laaja elintarvikeosastokin sieltä löytyy?

Ei ainakaan sillä perusteella, mitä ikkunanäkymät lupaavat. Näky muistutti enemmän 1970-luvun Prahaa, jossa käydessäni eräänkin kaupan näyteikkunassa oli kaksi kangaspakkaa. Menimme siskoni kanssa uteliaina liikkeeseen sisälle katsomaan, mitä muuta sieltä löytyykään: Siellä oli täsmälleen noita kahta kangasta myytävänä. Hyllyt olivat muuten tyhjillään.

Tunteella, sydämellä ja silmillä ostetaan todistetusti enemmän kuin asiallisuudella. Missä ovat somistajat? Jos väitetään, etteivät ihmiset katso enää näyteikkunoita, niin ei se välttämättä ole katsojan syy. Onko siellä ikkunassa mitään mielenkiintoista? Onko liikkeellä muuta tarjottavaa kuin kaksi kangaspakkaa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti